Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nicoline - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nicoline - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

15 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na vier jaar weer terug in Kaapstad: wat een feestje! De Tafelberg is al ven heel ver te onderscheiden, met wolkenkleed op deze ochtend waarop we vanuit de Cederbergen naar het zuiden rijden. Vanaf de N7 nemen we een vroege afslag, zodat we bij Bloubergstrand eerst het supermooie uitzicht op stad en berg op de foto kunnen zetten.
Rond de middag zijn we bij ons hotel, recht tegenover het Green Point stadion. Het weer is prachtig maar wel erg winderig, waardoor het vooralsnog niet mogelijk is om vandaag met de kabelbaan de Tafelberg op te gaan. Ik ga daarom eerst luxe lunchen aan het Waterfront en trakteer mezelf op iets lekkers met veel gerookte zalm en koele witte wijn......mmmm.
Dan naar het stadspark, waar ik op de laatste dag van mijn vorige bezoek aan Kaapstad was. Het voelt echt alsof ik de draad weer oppak. Dit keer niet alleen langs de SA National Gallery gelopen, maar er ook naar binnen geweest. De meeste kunst die er hangt is vrij confronterend en politiek getint: niet altijd mooi, maar wel betekenisvol.
Dan weer verder en vanaf het terras van het theehuis lekker gadeslaan hoe toeristen en locals van dit mooie park genieten. Vlak achter het parkhek herken ik aan de Queen Victoria Street de muurschildering van Vrouwe Justitia met de tekst 'all shall be equal before the law', die vier jaar geleden veel indruk op me maakte. Inmiddels wat afgebladderd, maar nog steeds krachtig en bijzonder. Vanaf de noordkant van het park wandel ik door het stadscentrum en de rand van de Bo-Kaap terug naar ons hotel. Daar wordt het voor de deur steeds drukker: the Foo Fighters spelen die avond in het stadion en de duizenden concertgangers wijn op zoek naar een biertje en wat te eten. Het concert duurt tot middernacht en we kunnen er vanuit onze slaapkamers van meegenieten....

De volgende dag maken we een dagtrip naar Kaap de Goede Hoop. Ik heb ditzelfde programma vier jaar geleden ook gedaan, een prima ervaring dus leuk om te herhalen. Omdat de wind inmiddels wat is gaan liggen gaan we eerst de Tafelberg op. Net als de vorige keer krijg ik kippevel, zo mooi als het daarboven is. Super!
Dan naar Hout Baai, op een bootje naar de zeehondenkolonie bij Duiker Island. Behalve onze groep zijn er ongeveer twintig vrouwen aan boord, allemaal met hoofddoek en bedekkende kleding. Ik raak met een aantal van hen aan de praat. Het blijkt een bedrijfsuitje van een lokale (islamitische) kleuterschool te zijn. Veel gegiechel, maar ook serieuze gesprekken over de kosten van onderwijs en gelijke kansen.
Weer van boord rijden we naar het uitzichtpunt bij Chapmans Peak, en dan naar Simon's Town om de pinguïnkolonie daar te bekijken. Ze zijn nog net zo schattig als tijdens mijn vorige bezoek.
Na de lunch op weg naar Cape Point. Helaas hebben we niet zoveel tijd meer, waardoor we niet naar Cape Point kunnen lopen, maar met het wat snellere kabeltreintje moeten. Het uitzicht vanaf de oude vuurtoren (Amsterdam 9635 km) is echter nog immer spectaculair en daarna kunnen we wel gewoon de wandeling land de kliffen en een prachtig strand naar de Kaap maken. Genieten, dus, en aan het eind beneden aan het rotsenstrand -net als vier jaar geleden- een foto bij het beroemde houten bord ('die mees suidwestelijke punt van die vasteland van Afrika').
In de late middagzon is de rit terug naar de stad langs prachtige stranden en kliffen een mooie toegift van een geweldige dag. 's Avonds gaan we met zijn allen eten in een fijn restaurant met de naam Gold, waar ze gerechten uit veel verschillende Afrikaanse landen serveren. Erg lekker.

En dan is het alweer de laatste dag in Kaapstad. Tijd om nog wat te shoppen (dat is er niet of nauwelijks van gekomen tijdens deze trip) aan het Waterfront, en om wat te relaxen in de beroemde Kirstenbosch Botanical Gardens. Op deze vrijdagmiddag begint de Kerstvakantie voor veel mensen hier, dus er wordt druk gepicknickt op de vele gazonnen in dit enorme park.
Met de Hop on Hop off bus rijd ik de rest van de middag nog een fijn groot rondje om Kaapstad heen, langs de beroemde wijngaarden van Groot Constantia, de Imizamo Yethu township, en het glamourstrand van Camps Bay. Zoveel contrasten, en immer weer die prachtige omgeving. Ik stap uit bij Mouille Point, het noordwestelijkste puntje van de stad, en loop door het Green Point park terug naar het hotel. Geweldig einde van een geweldige reis: het vliegveld en de KLM wachten.

• 15 December 2014 - 16:30

Lea:

jammer (voor jou) dat het alweer voorbij is... tot gauw!

• 15 December 2014 - 19:53

Liesbeth:

Nogmaals welkom thuis!
    Het was leuk om al je verslagen te lezen...zo kunnen we vrijdag a.s. de foto's ook goed plaatsen!

• 15 December 2014 - 22:12

Debra:

Jammer dat je reis bijna afgelopen is. Ik heb erg genoten van je verhalen.
    Weet niet of je nog langs kantoor komt voor de kerst, dus wens ik je alvast hele fijne feestdagen. Liefs, Debra

• 16 December 2014 - 09:09

Mylene:

Jammer dat je reis voorbij is. Net als de anderen heb ik ook genoten van je verhalen. Wens je goeie reis en mocht ik je niet meer spreken fijne feestdagen . groet Mylene