Cederbergen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nicoline - WaarBenJij.nu Cederbergen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nicoline - WaarBenJij.nu

Cederbergen

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

11 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Erg ligt een lange reisdag tussen onze Namibische oase aan de Oranjerivier en de Zuid-Afrikaanse Cederbergen. Om 7.15 dus al aan de grens, waar de Namibische loket- en stempelbeambten er op deze maandagmorgen duidelijk nog niet al te veel vaart in willen zetten. Hun collega's in Vioolsdrift (ZA) zijn heel wat vlotter gelukkig. Zuid-Afrika begroet ons aanvankelijk met een landschap dat vertrouwd leeg aandoet. We stoppen voor boodschappen in een stoffig oord genaamd Springbok, waar de wijde omgeving elkaar treft bij een kruising met een garage, een Spar en een Wimpy.
De route langs de N7 is vooralsnog weinig spannend, zodat ik drie dutjes en evenzoveel uren later ergens bij een gehucht met de naam Bitterfontein uit de bus rol om bij een tankstation de bij de Springbokse Spar aangeschafte lunchbroodjes te eten. Een beetje troosteloos, eerlijk gezegd. Ik maak een praatje met de mevrouw die het mini-winkeltje bij de benzinepomp runt: ze zou graag ook eens naar het buitenland gaan, maar dat is er tot nu toe niet van gekomen. Ik prijs mij in stilte zeer gelukkig, en we vervolgen onze weg.
Het landschap wordt groener, meer landbouw, en ook veeteelt langs de weg. De Olifantrivier zorgt voor het nodige water voor de druivenranken die we steeds meer zien.
Bij Algeria verlaten we de snelweg en rijden in nog ruim een uur door steeds mooier wordende bergen. We gaan twee nachten in huisjes slapen vlakbij een wiijnboerderij. Erg mooi gelegen, onderaan de Cederberg?die we de?volgende dag gaan beklimmen. In mijn geval betekent dit een prachtige klimvan 2,5 uur, tot aan een voor mij te lastig te nemen serie menshoge rotsblokken. Ik heb sinds Luderitz last van mijn ribben ( want ongelukkig gevallen), dus laat de rest van onze klimgroep het laatste stukje zonder mij doen. De echte die- hards gaan vervolgens nog 2x2 uur verder.....Ik blijf een uur van het wonderschone uitzicht genieten en daal dan weer - in mijn eentje- af. Het pad is af en toe wat lastig, maat goed te doen, en het komt iets vaak voor dat je in zo'n mooi gebied helemaal in je eentje kunt lopen.
Terug bij onze huisjes sluiten we deze mooie dag in stijl af, met een wine-tasting bij onze gastheer, die behalve onze cottages en campsite ook nog een serieuze wijnbusiness runt, onder het label Cederberg. Vooral de CheninBlanc en de Merlot/Shiraz vallen bij ons goed in de smaak. Bij het eten die avond ( braai, want het is de laatste avond dat we op de campsite eten en onze kok het eten klaarmaakt) drinken we dus wat extra gekochte flesjes in stijl op.

  • 12 December 2014 - 13:59

    Mylene:

    Hoi Nicoline,
    Ik hoop dat je in Nederrland weer kunt wennen na zo'n mooie ervaring. Geniet nog even.
    groet mylene

  • 12 December 2014 - 16:44

    Irene:

    Oh ik hoopte al op een uitgebreide stop in de Cederberg. Ik heb daar in mijn jonge jaren een wandeltocht gemaakt, backpacken en logeren in een hut bovenin. Het is me altijd bijgebleven..Ik kan het zo uit tekenen en foto's zijn te vinden in de archieven. En die ribben? Dat had je niet verteld...beterschap! Ze gaven wel gelegenheid voor z'n solitaire wandeling.
    En nu op naar Kaapstad!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Nicoline

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 33362

Voorgaande reizen:

20 November 2015 - 14 December 2015

Ecuador en Galapagos eilanden

15 November 2014 - 13 December 2014

Van Vic Falls naar Kaapstad

22 November 2013 - 17 December 2013

Op ontdekking in ontluikend Birma/Myanmar

16 November 2012 - 08 December 2012

Costa Rica: Relaxt reizen door tropisch groen

02 November 2011 - 28 November 2011

Patagonie

Landen bezocht: