Luderitz en Sperrgebiet - Reisverslag uit Noordoewer, Namibië van Nicoline - WaarBenJij.nu Luderitz en Sperrgebiet - Reisverslag uit Noordoewer, Namibië van Nicoline - WaarBenJij.nu

Luderitz en Sperrgebiet

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

07 December 2014 | Namibië, Noordoewer

De route naar Luderitz loopt via het enige 'kasteel' va Namibië, in Duwisib. Het is eigenlijk een landhuis in de vorm van een kasteel, gebouwd door een Duitser in 1909, met geld van zijn rijke, Amerikaanse echtgenote. Helaas hebben beiden er maar kortplezier van gehad, want de Duitser moest in WO1 voor zijn land vechten en stierf ergens in de opgaven bij de Somme, en zijn weduwe keerde daarna ooit meer terug naar Afrika. Hun huis is nu een hotel, althans je korter heel comfortabel in slapen terwijl het personeel vanaf 21.00 het licht ( en de generator) uitziet en verderop hun eigen huisje betrekt. Je heb dus echt het hele huis voor je alleen.....Heel bijzonder, zo middenin de?woestijn.
Voor ons is dit surrealistische gebouw een tussenstop op weg naar Luderitz.
Dat is een havenstadje dat zijn bestaan heeft te danken aan de vondst van diamanten aan het eind van de 18s. Ten zuiden vn Luderitz ligt nu nog een enorm gebied dat eigendom is van de staat Namibië en de firma De Beers, en waar diamanten worden gewonnen: het Sperrgebiet. Dit is 2/3 zo groot als Nederland, en je mag er dus niet in, tenzij........je een speciale permitteren hebt, zoals wij!
De dag na onze aankomst gaan we dus in een serieuze 4x4 met airconditioning de hele dagen dit gebied rondrijden. Er wordt ook nu nog naar diamanten gezocht dus je mag absoluut niets van de grond oprapen, en moet via speciale toegangspoorten naar binnen. Het gebied is enorm groot, en onherbergzaam: de 4x4 auto's zijn absolute noodzaak om onze weg te vinden. In het Sperrgebiet zijn een aantal spookdorpjes: hier woonden in de eerste decennia van de vorige eeuw de veelal Duitstalige gelukszoekers. Hun huizen zijn nu bezit van zand en wind. Golfplaten daken rammelen in de wind, wat ooit een hotel was is nu een verlaten ruimte vol woestijnzand: 'Nicht af der Boden spucken'.
We rijdend uiteindelijk naar Bogenfels Arch, een prachtige natuurlijke rotsformatie aan de kust. In de verte zien we ongerepte stranden. Het Sperrgebiet zal hun geheimen nog vele jaren voor toeristen verborgen houden: er wordt nog steeds naar diamanten gezocht in dit uitgestrekte, droge maanlandschap.
We rijden in twee uur terug naar Luderitz, in de wetenschap dat we maar een klein deel van dit enorme gebied hebben kunnen zien. Een bijzonder dag.
Morgen wacht de Fish River Canyon, een ander goed bewaarde schat van dit land.

• 08 December 2014 - 22:40

Irene:

Het gaat maar door!Nu dit gebied:in mijn jeugd jaren zeiden ze dat de diamanten voor het oprapen lagen .. maar je mocht er toen ook niet in (alhoewel..wij kwamen nooit in dit gebied, mijn moeder vond het te ...van alles, vooral heet en ver)Je maakt wat mee!Heel speciaal. Ik kijk uit naar de Fish RC,ik heb er altijd naar toe gewild...Geniet!