Okavango delta - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Nicoline - WaarBenJij.nu Okavango delta - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Nicoline - WaarBenJij.nu

Okavango delta

Blijf op de hoogte en volg Nicoline

30 November 2014 | Namibië, Swakopmund

Om in de Okavango delta te komen moeten we met onze bus ( die eigenlijk een vrachtwagen is met een gelaagde opbouw van bergruimte en zitplaatsen) op een onooglijk pontje de rivier over. Aan de oever kijkt een krokodil toe hoe onze chauffeur het gevaarte op de decimeter nauwkeurig op de drijvende metalen schoenendoos parkeert. Naturlijk gaat het goed, en rijden we daarna nog ruim anderhalf uur over een stoffige zandweg naar de plek waar we de truck achterlaten en met een dagrugzakje met spullen voor twee dagen en nachten in smalle, lange kano's (mokoro's) overstappen. Ook onze tenten en kookspullen gaan in die kano's, plus eten voor twee dagen. Achter op elke kano een 'punter', die ons door de heel ondiepe kanaaltjes van dit moerasgebied laveert. Het is het eind van de droge tijd, dus de delta staat relatief droog en het water is erg ondiep. We varen in een uur naar het eiland waar we wild gaan kamperen ( er is dus niets, ook geen waterkraan), en zien ondertussen erg veel vogels en een olifant.
Op het eiland zetten we onze tenten op. Ietsjes verderop wordt een gat gegraven met een klapstoeltje met gat in de zitting: dat is onze wc.
Aan het eind van de middag gaan we met de kano's weer een stukje het water op om de zonsondergang te zien. In de lagune vlakbij ons kamp zitten drie hippo's, die uiteindelijk kort met elkaar gaan vechten op korte afstand van onze kano's. Ademloos volgen we hoe het afloopt.....
Dan terug naar het kamp, eten, en kampvuur liederen van onze lokale begeleiders en onszelf ( Boudewijn de Groot's Land van Maas en Waal doet het ook goed in Jordaanse), en de tent in. Behalve hippo's kunnen we deze nacht ook olifanten naast de tent verwachten: gelukkig slaap ik lekker door en ben ik ze niet tegengekomen.....

De volgende ochtend gaan we in alle vroegte wandelen op het eiland. Dat is iets minder onschuldig dan het klinkt, want je kunt dus allerlei dieren tegenkomen, en dat is eigenlijk ook de bedoeling. We hebben geluk: een groep van acht jonge mannetjesolifanten verzamelt zich op nog geen 100 meter van ons vandaan en waadt de rivier over. Magisch moment.

Na dit moois gaan we ontbijten, tent afbreken en per kano naar een eiland iets verderop. Hier zijn wat meer faciliteiten: we slapen in vooropgezette tenten met bedden (!). Twee meter naast mijn tent in de opgedroogde modder een hippospoor van de vorige nacht. In de middag is er tijd voor dutjes en spelletjes, s'avonds tovert onze kok iets lekkers op tafel: ook dat is allemaal in die kano's meegenomen.....

's Nachts prima geslapen en vervolgens per kano met alle spullen weer terug naar onze truck op?de 'vaste wal', vanwaar weer in anderhalf uur terug naar het kleine pontje.

• 01 December 2014 - 10:42

Marga:

Héeerlijk om je verhalen en avonturen te lezen Nicoline! En je foto's te zien! Wat een prachtige vakantie!

• 04 December 2014 - 23:24

Irene:

Deze lees ik na die van Etoisha. Onbeschrijflijk mooi allemaal en gelukkig met goede afloop!